Merancang perancangan

Posted: Oktober 21, 2013 in Uncategorized

image

Sedar tak sedar dah berada di fasa terakhir untuk tahun 2013. Dah ad orang yang telah rancang macam2 untuk tahun hadapan. Ada yang dah rancang untuk berkahwin…lagi satu (gurau). Nak pi umrah. Nak beli rumah. Nak itu.. nak ini.. dan bermacam lagi.

Tak apalah. Tak salah merancang. Segala benda yang jadi bermula dengan perancangan. Kecuali nak membuang a.k.a berak. Tapi jangan terkejut. Ada juga orang yang memang dah set time untuk dia membuang pukul berapa setiap hari. Itulah manusia. Tak ada benda yang mustahil

Rancang sebaik mungkin. Perhalusi satu persatu setiap agenda yang dirancangkan. Jangan ambil mudah. Takut masa melaksanakan ia semakin payah.

Sediakan back up plan atau plan B untuk setiap perancangan. Takut2 tak menjadi. Terus kuciwa dan hampa. Jangan!! Kita yang merancang. Kita yang aturkan. Kenapa kita nak kecewa?? Tukar plan. Tukarkan ia agar jadi hebat juga!

Satu sahaja pesanan. Jangan terlalu rigid dengan apa yang telah kita rancangkan. Jadilah orang yang fleksible. Antara salah satu pemikiran yang tidak rasional oleh Elbert Ellis ialah “sesuatu itu mesti terjadi seperti yang telah aku rancagkan” bahaya begini!

P/s : aku merancang untuk keluar dari kelab bujang tahun depan. Hehe aminn..

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s