GPS Hidup

Posted: Julai 2, 2013 in Uncategorized

sumber : internet

hidup ni kadang-kadang penuh dengan penyesalan. penyesalan sebab kita tidak ikut panduan agama. korang setuju ke tidak?

sebenarnya agama telah menetapkan GPS hidup yang sudah cukup jelas kepada kita. tapi kita dengan sedar (consiences) menolak GPS tersebut. 

islam kata : jauhi dosa… jaga maruah diri…
kita kata : tak pe muda lagi, sempat lagi bertaubat.
bila dah dewasa : rasa jahatnya diri, hinanya diri disebabkan dosa yang lalu…buat itu tak kena, buat ini tak kena…

islam kata : cari akhirat dulu, dunia kan datang kepada kamu…
kita kata : eh, dunia la dulu, penting untuk kerjaya masa depan.
bila dan besar : solat jenazah tak reti, hafaz quran tak boleh,.. nak jadi imam pun msalah, nak buat tahlil kat arwah mak/ayah pun terhegeh2.. nak didik anak pon tak reti… 

itulah kita, aku, kau, hang, mu, dema…. ‘gps’ yang paling terbaik didunia dan akhirat ada dibuang. kita pandu jalan sendiri. bila dah sesat baru nak mencari GPS sejati. 

tapi, jangan pernah kita lupa : sabda nabi “andai esok kiamat dan ada benih di tangan, tanam lah dahulu” maknanya jangan rungsing jika dah terlewat. guna kan masa yang ada sebaiknya (bertaubat) dan kembali ke pangkal jalan. 

P/s : masih belum terlambat selagi nyawa dikandung oleh badan. Jom koreksi diri. Bertaubatlah selalu!!

Advertisements
Komen-komen
  1. buah berkata:

    Nice…teruskn mngarang…saya kn terus mbaca..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s