Meteor dan Tahi Bintang

Posted: Februari 17, 2013 in Uncategorized

Imej

Imej

15 Februari 2013, seluruh dunia digemparkan dengan jatuhnya sebuah meteor di Bandar Chelyabinsk,  Russia. hampir 1000 orang cedera kesan dari serpihan kaca dan bangunan akibat hentaman meteor tersebut.

TAK PERCAYA

aku sebenarnya agak prejudis dengan berita dari barat. Almaklumlah sebelum ini macam-macam berita palsu yang direka oleh media berita barat untuk menyampaikan ideologi mereka. nak bagi contoh ke? rasanya korang semua lagi arif dari aku. contohnya peristiwa 9/11, dunia nak kiamat 2012, islam pengganas, dan bermacam lagi putar belit berita. akhirnya kebenaran akan terbongkar jua. hari ni semua orang tahu 9/11 propaganda.

NAIK KE BULAN

cerita naik ke bulan oleh tokoh terkenal Neil Amstrong dan Buzz Aldrin pada 20 Julai 1969 masih lagi menjadi persoalan dan pertikaian sesetegah pihak tentang kesahihanya. ada yang kata hanya lakonan di padang pasir demi menunjukkan kehebatan Amerika sebagai kuasa besar. Ya lah, klu dilihat pada gambar yang diambil pon masih boleh diragukan. “Jika tahun 1969 sudah boleh naik ke bulan, kenapa tahun 2013 tak naik lagi ye? kalau nak dibandingkan teknologi, skarng lagi hebat? ” antara persoalan yang bermain difikiran. 

itulah dalam konteks meteor jatuh di Russian pun aku mengambil sikap berjaga-jaga agar tidak cepat melatah. selepas beberapa video amatur di muat naik di Youtube, aku sedikit percaya.

APA BEZA METEOR DAN TAHI BINTANG?

sapa tahu jawapanya? jawapanya ialah tiada beza. benda yang sama, mat saleh sebut meteor mat melayu sebut tahi bintang. Mungkin sebab jatuh dari langit yang biasa menjadi tempat bintang bertaburan. Kecil-kecil dulu aku suka sangat dengan cerita XX Ray i dan ii arahan Aziz M Osman sebab ia berkait dengan tahi bintang yang kononya ada kuasa.

PERNAH NAMPAK TAHI BINTANG

sapa pernah nampak tahi bintang jatuh? ak pernah nampak!! 2 kali,. 1 masa dekat kem PLKN, 2005. dan satu lagi masa waktu subuh tahun 2011 (tarikh tak ingat). menariknya kedua-dua ni berlaku pada awal pagi 5.00 – 6..30 pagi. Jadi sapa yang nak tengok, kena bangun awal sikit la.

kalau ikut budaya luar(bukan islam) lepas tengok tahi bintang kena cepat2 buat hajat. kononya hajat akan dimakbulkan. Islam melarang perbuatan itu sebab ia dikira sebagai syirik. Jadi jangan la pandai2 nak meniru budaya luar yang bukan2 tu.

timbul persoalan? masa meteor jatuh di bandar Chelyabinsk, Russia tu, ada  tak orang ramai kat situ yang senyum sambil mintak hajat?

SEKIAN… 🙂

P/S : tahi yang boleh makan… tahi minyak… tahi itik (kuih dari kelantan) 

Advertisements
Komen-komen
  1. Lia berkata:

    Eemm saya baru je lihat tahi bintang semalam, pukul 6.25 pagi. tak pernah tengok, bila ternampak berdebar2 rasanya…rasa begitu besar kuasa Allah SWT

    fazil al Yahaya : tahniah sebab anda lia juga dipilih untuk melihatnya. tak semua orang dapat 🙂 huhu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s