Jangan Perasan hebat!

Posted: Julai 12, 2012 in BERFIKIR SEJENAK

sekadar hiasan

Ceritanya begini. Aku ada membela 2 ekor ikan Lampan sebesar tapak tangan. Mestilah dalam akurium kan. Dalam proses membelanya lebih kurang hampir 1  tahun, Satu perasaan datang menyelubungiku.  Aku rasa macam penat. Penat mengendalikan ikan-ikan tersebut. Mana tidaknya, air perlu ditukar selalu, Cermin perlu dibersihkan agar jelas memandang, memberi makan sebanyak 2 kali setiap hari, memastikan kualiti air, memberikan vitamin, dan macam-macam suplement lagi.

Cerita kedua,hobi adik aku memelihara burung. Setiap pagi sebelum dia pergi kerja, dia akan membersihkan sangkar burungnya. Segala tahi burung yang ‘wangi’ akan dibuang.  Air dan dedak diisi didalam bekasnya untuk burung tersebut makan. Setiap pagi itulah rutin hariannya sebelum bergegas ke tempat kerja. Aku perhatikan dia seperti kelam kabut. ada sepagi dia hanya memberikan makanan tanpa membersihkan sangkar.

2 cerita ini membawa 1 maksudnya yang sama, iaitu lemahnya kita sebagai manusia. PERHATIKAN…

Cuba lihat Allah, Dia menjaga segala hidupan dilangit dan dibumi dengan cemerlangnya. Tak perlu pun diberi makan, tak perlu pun membersihkan sangkar atau akurium pada setiap pagi. Maha Besarnya Allah, semua makhluk terjamin dan terjaga dengan cukup hebat sekali. Ikan yang lapar akan mencari sendiri makananya, air mengalir semulajadi penuh vitamin dan oksigen yang cukup. tak perlu pun ditelakkan enjin oksigen dan anti klorine. Ikan yang kecil akan memakan lumut pada batu, ikan yang besar akan memakan ikan yang kecil. Musim mengawan, jantan dan betina bersatu, kayu-kayu buruk djadikan tempat bertelur. lengkap, sempurna aturan dan kejadian Allah. Bukan terjadi untuk sehari dua, tapi sudah berzaman lamanya. Najis ikan akan diuraikan oleh bakteria, tidak menjejaskan langsung kualiti air. Berbanding dalam akurium, lambat dibuang keladaklah jawabnya.

Rasa penat itu bukan bermaksud aku sudah bosan, tapi disebabkan kita tiada upaya menguruskannya sebaik Allah mengaturkan alam ini. Kita tak mampu pun sebenarnya untuk menjadi tuhan. walaupun dulu ada manusia yang mendakwa dirinya tuhan. Jadi, moralnya, kita perlu sedari dan insafi diri dengan kehebatan Allah SWT. Akuilah yang Dia memang Maha Besar dan Maha Berkuasa. Tiada Tuhan Melainkan Dia (Allah). Jangan sombong dan bongkak berjalan di atas muka bumi. Kerana, 2 ekor ikan, dan 2 ekor burung pun sudah tidak mampu kita uruskan dengan teraturnya. Allah Maha Hebat!

p/s : melihat ikan berenang dapat mengurangkan stress.. selamat mencuba hobi baru 🙂

Advertisements
Komen-komen
  1. mira berkata:

    bagusnya pemikiran kamu….teruskn bkarya..nice 🙂

  2. atunkuntum berkata:

    gudluck fazil

    fazil yahaya >>> terima kasih. anak berapa dah? hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s