Demo siswa 2012 : Benarlah setiap benda berpasangan

Posted: Januari 4, 2012 in BERFIKIR SEJENAK

Dalam dunia ini memang semuanya berpasangan. Itulah fitrah dan sunnatullah yang telah ditetapkan oleh Allah sejak azali lagi.  Mari kita lihat:

baik pasanganya jahat

malam pasanganya siang

hidup pasanganya mati

bulan pasanganya matahari

lelaki pasanganya perempuan

KERAJAAN pasangannya PEMBANGKANG

mahasiswa pasanganya mahasiswi

dan banyak lagilah kalau nak disenaraikan. Mahu setahun kerja aku menaip pasal pasangan yang terdapat kat dunia ni sahaja.

Ok, itu mukadimah sahaja. Cerita yang aku nak sampaikan hari ini ialah berkaitan dengan demo oleh mahsiswa  UPSI pada 1 Jan 2012 baru2 ni yang menentang AUKU. dasyat dan hebat.

Dalam hal ini pun ada pihak yang menyokong dan membantah. Pihak kerajaan (Pro BN) akan marah habis habisan. Timbullah perkataan tidak mengenang budi, tidak matang, dihasut pembangkang dan bermacam lagi.

Sebaliknya, bagi pembangkang pula mereka akan menyokong dan menyatakan itu adalah kematangan mahasiswa. Ucapan tahniah dan syabas sudah pasti meniti di bibir mereka dan memenenuhi ruangan kolum akhbar pro mereka (pembangkang).

Jadi apa yang ko nak kata Pajil oi.?

yang aku nak cakap ialah lumrah kehidupanlah ada yang menyokong dan ada yang menentang apa-apa saja perbuatan dalam dunia ni. Oleh sebab itu yang paling penting dalam dunia ni ialah apakah niat dan matlamat yang ingin kita sampaikan. Sebabnya niat yang baik lambat-laun akan terserlah juga kebaikannya. Begitu juga niat yang jahat akan nampak kejahatanya suatu hari nanti.

YANG PENTING NIAT BAIK.

 

Apa komen kepada mahasiswa yang berjuang mengahapuskan AUKU?

Teruskan berjuang andai merasakan itu niat yang terbaik. Jangan campur adukkan niat yang baik dengan permainan parti politik. Sebab akan datang jadi satu masalah yang besar. Andai ada parti politik (biasanya pembangkang) yang menyokong gerakan kamu, ucapkan terima kasih banyak-banyak. Tetapi jangalah terpancing dengan permainan politik. Jadilah mahasiswa yang bebas.

Bagi yang menentang, abaikanlah. dah memang lumrah dunia. cuma perlu ingat satu sahaja, katakan benar pada yang benar, kata yang salah pada yang salah. Taat biarlah bertempat. Sangat kagum dengan ulasan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz selepas ditanya tentang pembabitan S Ambiga dalam Pesta Merdeka (pesta seks, gay) sedangkan tuan guru pernah menyokong S AMbiga semasa Bersih 2.0. Jawab tuan guru, “benda baik kita sokong, benda jahat janganlah sokong”. Simple thing right! itulah gunanya akal yang Allah bagi. ini tidak, dah benda baik sokong, benda jahat pun sokong juga. taat la konon. jangan jadi orang tak bijak.

 

Apa pendapat tentang AUKU?

pada aku, AUKU tak perlu pun. sejarah menunjukkan perjuangan mahasiswa dahulu (before 1971) bukan atas dasar parti politik tetapi atas dasar kematangan dan kesedaran mahasiswa itu sendiri. menyekat dengan undang-undang memberikan gambaran mahasiswa ini belum matang. anologinya mudah, membuat pagar bagi anak kecil supaya bermain dalam rumah sahaja menunjukkan bahawa anak kecil itu dianggap belum matang. benarkah belum matang? Jawapanya sudah pasti tidak, mahasiswa (20tahun ke atas) sudah cukup untuk membezakan baik dan buruk (matang).

 

Sokong kerajaan itu matang, sokong pembangkang itu tak matang?

ini adalah satu persepsi yang salah, yang benar ialah, sokong mana-mana pun adalah matang asalkan apa yang disokong itu didasari oleh pengetahuan dan kefahaman yang jelas tentang parti yang disokong. saya yakin yang mahasiswa sudah jelas dengan parti yang mereka pilih. sebab itu ada yang pro dan ada yang proksi. Pada saya mahasiswa tidak dilahirkan sebagai pembangkang, tetapi cara didikan kerajaan menjadikan mereka pembangkang.

Menyekat orang yang tidak matang (spt kanak2) adalah betul, tetapi menyekat orang yang matang adalah satu tindakan yang salah. pada aku, biarlah mereka menilai sendiri mana kaca dan mana permata. kerjaan perlu buktikan yang mereka ialah permata. sebab permata akan tetap permata walaupun 10 juta orang mengatakan ia adalah kaca. buktikan Permatamu kerajaan.

 

p/s : ini adalah pendapat peribadi penulis selaku pemerhati

Advertisements
Komen-komen
  1. Seseorgyangkaukenal berkata:

    “yang baik kita sokong, yang jahat janganlah sokong”. Kenapa ek, PAS n Tuan Guru sndiri x sokong HIMPUN dn akta murtad.

    FAY : mestilah ada pendirian beliau sedirikan? 🙂

  2. juliet sara berkata:

    hehehehhe..rindu nk dgr ko berucap..erk, pnhker?? kekeke..

    FAY : Puan maisarah.. hehe. itu je ucapan ku buatmu:-)

  3. mamimia berkata:

    dr sokong S ambiga yg bukan muslim knp xsokong sj umno yg islam?..yg baik sokong..bukan?hehe..bukan semua yg umno buat salah..bukan?..hehe..sj tnya xbmksud nk mengundi yg mana2 pn…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s