Kaunseling Bukan Tuhan

Posted: September 13, 2011 in BERFIKIR SEJENAK

Sudah lama aku berhasrat untuk menyatakan perkara ini. Iaitu kaunseling bukan tuhan.. yang boleh mengubah manusia dengan sekelip mata. Macam mana Saidina Umar yang benci kepada islam diubah menjadi pencinta islam terhebat. Itu Allah punya kuasa.

Pernah aku kongsi status dalam muka buku (facebook) berbunyi “tak berubah pun budak tu” kata seorang guru pada aku semasa aku praktikal dahulu. Ramai juga yang komen, terutama rakan-rakan kaunseling ku.

Baru-baru ni ada kunjungan dari jiran sebelah rumah aku yang juga merupakan seorang guru (biologi kalu tak silap aku). “budak-budak dok macam tu juga la, lagi teruk ada”. Lebih kurang gitulah bunyinya.

Bekas guru aku masa sekolah dulu juga macam sikit tak suka dengan kaunseling. Katanya kaunseling rehat saja. Makan gaji buta.
——————————————————————————————————————————————
Demikianlah steriotaip yang bakal dihadapi oleh graduan yang mengambil jurusan kaunseling. Jangkaan ‘mereka’ terhadap kaunseling itu umpama tuhan yang boleh mengubah dengan sekelip mata.
Ingin aku tekankan disini bahawa, bukan mudah untuk mengubah seseorang yang bernama manusia.

Bayangkan kalau 15 tahun, 17 tahun melakukan tabiat buruk, mana mungkin dengan 4-5 sesi boleh membuang terus ‘sebatian’ kotor 15 atau 17 tahun itu?

Maksud aku, bila pelajar sudah 15 tahun merokok, mana mungkin dengan 5 sesi kaunseling boleh hentikan tabiat merokok serta merta. Mana mungkin. Tabiat-tabiat lain pun sama. Lainlah Allah yang pilih untuk member hidayah kepadanya. Itu pasti dia akan berhenti serta merta. Sebab Allah maha berkuasa.

Habis kaunseling buat apa? Buang masa la kalau macam tu pergi kaunseling.

Macam-macam kaunseling buat untuk bantu mereka yang bermasalah. Sesi kaunseling mengajak mereka melihat, merenung dan berfikir dalam diri mereka. Tahu kesan tindakan mereka. Kadang-kadang mereka jarang berfikir tentang tindakan meraka. Mereka abaikan perasaan mereka. Mereka hanya pentingkan tindakkan. Jadi kaunseling akan memaksa mereka menyelami perasaan dan kognitif mereka.

Tak cukup dengan itu, pelajar yang bermasalah akan diberikan peluang untuk terlibat dengan sebarang program yang berkaitan dengan masalah mereka. Contoh kes rokok, maka jika ada pegawai polis yang buat ceramah tentang rokok, mereka ini akan diserap masuk. Ini untuk menambahkan ilmu kepada mereka.
Susulan dari semasa ke semasa akan dijalankan.

Itu kaunseling hari ini. Tiada istilah gaji buta. Dulu mungkin Ya, pada masa itu kaunseling baru mula bertapak di sekolah, banyak lagi penambahbaikan perlu dijalankan. Tapi sekarang, segalanya hampir sempurna.

Pengalaman praktikal aku sendiri, tak pernah pun aku pergi sekolah dan duduk saja, pasti ada tugasan yang nak disiapkan. Bengkel, ceramah, kursus dan macam-macam lagi. Kadang-kadang perlu kerja lebih masa mengalahkan kerani dan pengetua.

Masihkah gaji buta?
Tepuk dada, bersihkan hati… agar hasad dicuci.
petunjuk itu milik Allah. Manusia hanya berusah. Kaunseling adalah salah satu usaha. Membantu dengan cara tersendiri.

-sekian-

Penulis
Mohd Fazil Bin Haji Yahaya
Bac. Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling (UPM)

Advertisements
Komen-komen
  1. biha berkata:

    hari konvo kita sama! ^_^

    fazil yahaya : nice comment.. haha Ok jumpa nanti 🙂

  2. tahieyah berkata:

    Salam.

    Haa. Dulu pun fikir ‘senang sangat kerja jadi cikgu kaunseling ni. bagi borang personaliti je.’
    Haha. Bukan macam tu ke?

    • fazilyahaya berkata:

      dulu pon sama pk macam tu, sebab tu amik kaunseling. tapi bila dah dalami.. hmm tak de kerja yang senag dalam dunia ni..:-) tgh rasai. tambhan pelajar sekarang makin mencabar.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s