Belanja Supprise..!!!!

Posted: Mei 7, 2011 in BERFIKIR SEJENAK, DIARIKU

Sekadar gambar Hiasan : (Thanks to kaklady.blogspot.com)

Pernah tak korang tengah makan, lepas siap-siap makan nak pi (pergi) bayar, tiba-tiba juruwang (chasier) cakap “dah ada orang bayarkan”?

Pergh… indahnya dunia ini. lagi nikmat daripada orang yang belanja dan kita tahu dari awal memang dia nak belanja kita. Maksudnya supprise tu lagi best. hehe

aku yakin + optimis

mesti ada yang pernah..

dan mesti ada yang sedang ‘gigih’ untuk pernah.

Tapi tak ape, itu rezeki masing masing.

Rezeki untuk aku.

aku pernah.. 2 kali.

KALI PERTAMA :

Tengah makan dekat paradise, Seri Kembangan pada waktu petang dengan seorang temanku. aku minum air je. Terserempak dengan seorang abang super senior merangkap sifuku. Budak debat UPM mesti kenal. hehe.  Lepas tu aku nak pi bayar….. jeng-jeng… (ulang skrip chasier di atas).  terima kasih daun keladi 🙂

KALI KEDUA :

Di Baling Kedah, perutku mula meragam kerana lapar. lalu aku singgah sekejap di kedai makan yang pernah aku makan zaman sekolah dulu. Di pendekkan cerita kerusi dan meja makan tak ada. Semua dah penuh dek kerana orang yang ramai menyerbu kedai itu. Jadi, aku cari punya cari terjumpa seorang Pak Cik yang sedang khusyuk makan sendirian. Dengan penuh sopan santun anak melayu, aku pun mintak izin dan duduk sekali dengan pak cik tu. Syukur Pak cik tu tak kerek.  Maka bersembanglah kami berdua (agak rancak). Selepas tu dia mintak diri dulu dan aku pun ok je la, takkkan nak halang kot. Lepas aku selesai mencekik, aku nak pi bayar…. jeng..jeng… (Ulang Skrip Chasier Macam dia atas tadi)… pergh… nikmat terasa masa tu. Rupanya pak cik tadi dah tolong bayarkan. Lebih menarikanya lauk pauk yang aku ambil masa tu boleh tahan juga banyaknya. Mau RM6-7 ringgit sekali dengan air. Terima kasih daun keladi Pak Cik ye.  Syukur pada Allah.

Jadi, bila muhasabah diri balik, emmm.. semua rezaki itu dari Allah.  Allah yang aturkan segalanya. abang Senior (kisah kali pertama) atau pak cik (kisah kali kedua) hanya sebagai asbab untuk aku memperolehi rezeki itu.  Yang pasti Allah telah aturkan. Semua itu dibawah perancangan Allah.  Allah Maha Besar.

lagi satu nak pesan kepada semua, ada duit lebih sikit tu, jangan kedekut untuk keluarkan ke jalan Allah. infakkan sikit. tak rugi pun. sebab yang kita sedekah itulah duit sebenar-benar kita punya. yang lain belum tentu. kadang-kadang cina kedai tayar moto punye sebab tayar kita pancit.. kadang-kadang peragut punye.. dan sebagainya  lagi

INGATLAH

“Syaitan menjanjikan kamu dengan kepapaan bila bersedekah, Tetapi Allah menjanjikan kamu dengan pelbagai nikmat yang tidak terhingga.”

sekian, itu sahaja

P/s : harap ada yang belanja supprise lagi.. 🙂

Komen-komen
  1. mira87 berkata:

    em2..bnyk2kn bsedekah ya..
    nmpk tabung masjid jng nmpk sj..

    FAY : i’allah… yang berpesan juga ye. (rajinye cik mira komen ye. TQ2)

Tinggalkan Jawapan

