Teori dan Praktikal… AKu?

Posted: April 27, 2011 in DIARIKU

“Apa perbezaan antara teori dan praktikal?” Tanya Salman Khai kepadaku. Pertanyaan itu membuatkan aku terdiam seketika. Tak pantas menjawab walaupun jawapanya sudah lama ku cipta dan sedia.

“Kenapa kau tanya aku macam tu?” tanyaku semula kerana soalannya itu agak tiba-tiba.

“Saja la, nak tahu” balasnya selamba tanpa rasa malu apatah lagi bersalah.

“banyak perbezaanya”. cermatku  mengatur kata. ” kebiasaanya teori tak sama dengan praktikalnya. tak lari banyak, sikit je”

“kenapa jadi macam tu sayang?” tanyanya sambil mata berkelip-kelip dan seperti menggoda.

“Kau nak tanya ke nak main-main? kang tak pasal-pasal kakiku dipipimu!” lantang vokal jantanku apabila Salman sudah mula menunjukkan kelakuan berahi kepada kaum sejenisnya.

” Ok-ok saya serius nak tahu”. balasnya kerana terkejut dengan herdikkan aku yang tidak bagi peluang kepada budaya cinta sejenis ini.

“belajar teori seronok, rasa macam senang. Tapi bila berada di tempat kerja, lain pula jadinya. Bagi aku, toeri tidak salah, kita mesti di isi dengan toeri. tak boleh terus praktikal.

” Kenapa?” sampuknya.

” sebab, teori sebagai panduan kepada kita. Umpama cahaya yang akan menyuluh jalan semasa di dalam kegelapan”. Balasku tenang sambil menghirup kopi jantan yang sudah lama terhidang.

” habis tu, apa yang menyebabkan ia berbeza?”  Salman mencelah.

“Yang menyebabkan ia berbeza ialah persekitaran dimana teori itu diamalkan. Sebagai contoh, teori berkaitan pendidikan menganjurkan kaedah perbicangan dalam pembelajaran kerana ia akan menggalakkan pelajar berfikir. Malangnya, jika persekitaran iaitu para pelajar yang malu untuk berbincang atau malas untuk belajar, Maka ia sudah pasti teori ini tidak dapat diamalkan. bukan bermaksud teori itu salah, tetapi persekitaran yang menghalang ia untuk berfungsi dengan baik”.

“ohh… gitu ke” balasnya tanda faham benar dengan penjelasanku. ” Jadi nak buat macam mana tu?”. Tambahnya lagi.

“Sebagai seorang yang pengamal teori, jangan la terlalu rigid dengan sesuatu teori itu. cuba sesuaikan dengan keadaan persekitaran. Kena gunakan kebijaksanaan yang ada sebagai seorang yang profesional.” Balasku padat dan tepat.

“Ok, saya dah faham, terima kasih tau bagi maklumat macam ni. tapi satu je saya nak cakap… ” kata-katanya terhenti.

“apa dia, ceciter..” tanyaku ingin tahu.

“Lepaskanlah tangan saya ni oi..!!! perlu ke nak paksa-paksa orang dengar falsafah awak tu..!!! ” jeritnya sekuat hati.

Advertisements
Komen-komen
  1. ipa faiza~ berkata:

    tinggi nya pemikiran entry ko ni. haha

    Penglipurlara : baca ke tak ni ke trus komen je.. hehe

  2. putraim berkata:

    ejaan teori anda ade yg salah… huhu

    Penglipurlara : buktikan.. hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s