FART…. a.k.a kENtUT

Posted: November 21, 2010 in BERFIKIR SEJENAK, SANTAI-SANTAI


Ee…. jijik.. Pengotor la penglipurlara ni bercerita tentang kentut. Mungkin akan ada suara-suara yang akan berkata begitu tatkala membaca entri ini. Kalau di snap mukanya pada ketika itu, pasti dengan mulut yang penuh senget dan kening berkerut seribu.

“tak apa, aku ada sebabnya..” kata penglipurlara meneguhkan pendirian bagi  meneruskan misinya bercerita tentang benda yang tidak disukai oleh semua orang TETAPI baik untuk semua orang.. 🙂

What is Fart?

Tindakan mengeluarkan angin atau gas dari dalam perut melalui jalan belakang (dubur). Islam mengharamkan mendatangi isteri dengan jalan belakang, tetapi dalam konteks kentut ia dibenarkan menggunakan jalan belakang.

Type of Fart?

1) kuat dan berbau (Alamak… sory2)

2) Kuat dan tidak berbau (Jom lawan perang?)

3) Perlahan dan Berbau (perghhhh… longkang)

4) Perlahan dan tidak berbau (selamatt)

 

Why your fart so smelly?

Kebiasaanya disebabkan oleh faktor makanan yang dimakan.

Sebab kedua adalah kerana jarang ‘membuang’ (Berak). Jadi gas dari najis akan terkumpul dan akan menghasilkan bau yang amat busuk. Jadi, rajin-rajin la buang setiap hari.

 

Persoalanya, Kenapa kentut dijadikan  mesti ada bau dan berbunyi? Kenapa tak diam2 je.. tahu2 dah lega, muka ada senyum je..:-) Pernah kita terfikir kenapa Allah jadikan kentut begitu? Mari renungkan bersama.

1) Pertama bagi yang muslim, untuk menyedarkan kita bahawa wudhuk kita dah batal. Kalau tak ada bau, tiba angin keluar dah kita tak perasan mesti kita ingat wudhuk kita masih ada. Jadi dengan adanya bau, memang sah-sah la wudhuk kita dah habis. Jadi bersyukur je bila kentut ada bau2.

2) Kalau dari segi kesihatan pula, kentut berbau ni menandakan ada najis dalam perut yang diperam sudah terlalu lama. Ini bermakna kena pergi buang cepat2. Cuba banyangkan *taik dah banyak, tapi kentut macam biasa je, harum je.. tak ke tertipu namanya tu? Lama-lama jadi sembelit dan terus kena operate.  cian. Jadi bila kentut dan berbau.. cepat2 la pergi tandas, buang yang lama diperam tu.. peram yang baru pulak. 🙂

Rasanya itu sahaja yang dapat difkirkan setakat ini bagi menjelaskan kenapa kentut perlu berbau. Dari segi kesihatan kentut banyak la kelebihanyan. Buang angin ketika kembung perut, menyegarkan tubuh dan sebagainya.  Tapi dari sudut bau tu jarang dibincangkan secara meja bulat mahupun kedai kopi. Jadi ini mungkin yang pertama.

Apa-apa pun.. selamat mencuba dan mensyukuri apa yang ada. Selamat Beramal.

 

 

 

P/s : Kentut biar beradap. 🙂

Advertisements
Komen-komen
  1. ipa faiza~ berkata:

    suke3..
    i ilke ur entry..
    patot aku bukak je entry ni de bau semacam..
    mase ko taip mesti terkentut-kentut kan?
    hahaha

  2. sitinoorsyafiqah berkata:

    hahaha,kreatf nye ckgu ni….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s