Kisah Para Sahabat

Posted: April 24, 2010 in AGAMA, SANTAI-SANTAI

Setelah membaca beberapa kisah dalam satu buku, tergerak hati ini untuk berkongsi denga teman-teman semua. Mudahan kita dapat hayati contoh tauladan yang dikisahkan.

Pertama kisah 2 pemuda yang tidak takut mati demi syahid dijalan Allah. Mereka dari kaum Ansar. Mereka sangat geram kepada Abu Jahal kerana telah banyak menyakiti Nabi. Semasa perang Uhud tak silap, dipendekkan cerita mereka meluru kepada Abu Jahal yang sedang menunggang kuda. Mereka menyerang sampai Abu Jahal jatuh daripada kuda tersebut. Ikramah, anak Abu Jahal yang melihat kejadian tersebut datang membantu ayahnya. Lalu ikramah memotong lengan salah seorang dari pemuda tersebut.

Aduh… bayangkan lengan dipotong. Diceritakan ia tidak terus jatuh sebaliknya masih tergantung dengan kulit. Semangat tidak pernah luntur, lalu lengan yang tergantung itu dipikul di atas bahunya. Tangan sebelah lagi digunakan untuk menyerang abu jahal. Lebih dashyat, dek kerana tangan yang tergantung itu menyusahkan pergerakkanya, lalu pemuda itu memijak dengan kaki dan menyentap kuat2 agar terpisah terus. Subhanallah…

Maka datanglah Abdullah Bin Mas’ud  memberi bantuan. Akhirnya kepala Abu Jahal terpenggal juga dalam peperangan itu.

Inilah nilai keimanan anak muda pada zaman kegemilangan islam. Tak mustahil lah islam diangkat dengan cukup tinggi pada zaman itu. Masih wujudkah pemuda hari ini seperti itu? Mari kita fikirkan bersama. Kalau sembahyang subuh pun selalu kalah dengan syaitan, mana mungkin kita sanggup korbankan lengan untuk berjuang dijalan Allah.

Sekian sekadar berkongsi

Advertisements
Komen-komen
  1. lurunna berkata:

    tue tgn betul ke???
    waaaaAAAaaa….gerun aku!

    penglipurlara : ye.. tgan betul. tapi amik kat internet la. bukan tagn aku ataupun orang yang aku kenal. hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s