LukenaBeb… : Zaman Kenakan Orang.!!

Posted: Oktober 31, 2009 in BERFIKIR SEJENAK, DIARIKU

Wakenabeb

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jika saya disebutkan….

Wakenabeb…

Kena kantoi…

Panggilan hangit…

Just for laugh..

Howie do it…

Apa yang anda fikirkan..?

 

Ya betul..!! rancangan prank (gurauan) yang menjadikan seseorang sebagai subjek yang akan dijadikan bahan uji kaji jenaka dan akhirnya membawa kepada gelak tawa. Sesuatu situasi sengaja direka dan perkara ini tidak diketahui oleh mangsa. Mangsa akan bertindak balas terhadap situasi dan akhirnya nmenimbulkan gelak tawa.

 

Ada yang marah…

Ada yang cool

Ada yang terpinga-pinga…

ada yang blur-blur…

 

Tapi dalam gelak ketawa kita, pernahkah kita terfikir akan nasib si mangsa..? kalau tindakbalas yang positif yang baik tak apalah, Alhamdulillah. Kalau yang tak baik? Mencarut… maki dan sebagainya…bagaimana..? tak malukah dia pada diri dan kawan-kawan? Maruahnya… tercalar begitu saja.

 

“Biarlah, kita boleh tengok sejauh mana nilai masyarakat Malaysia kita”… tegas pengarah setiap rancangan. adakah kita ingin menguji nilai seseorang dan memberi pengajaran.. Sedangkan pada masa kita telah menjatuhkan maruhanya pada jutaan penonton atau pendengar yang menyaksikan rancangan tersebut. adakah nilai kita baik…? Lagi teruk kita yang melakukan semata-mata untuk mengaut keuntungan. Adakah itu sahaja cara bagi menguji nilai seseorang…?

“Biarlah, ramai orang suka rancangan sebegitu, kami buatlah”

Tapi sampai bila bang..?

Sampai bila pak cik..

Sampai bila kak cik..

Sampai bila nak kenakan orang..

Sampai bila nak malukan orang dan kaut keuntungan…!

nabi tak suka orang yang mengadakan cerita orang lain untuk meraih gelak tawa

 

Apa pengjaran yang ingin kita terapkan kepada anak bangsa yang masih kecil melihatnya..? membiarkan sahaja ia ketawa dan terus ketawa apabila berada di luar sana walaupun keadaan berkehendakkan dia bertindak sebaliknya. Adakah kita ingin terapkan pada mereka, nilai mengenakan orang itu boleh dan mulia..? oh tidak. Aku tak mahu anak bangsa yang hanya tahu menjerit.. wakenabeb..!!! atau kena kantoi..!! pada orang tua yang terjatuh ke dalam parit bersama motosikalnya.   

 itu yang kita kena fikirkan bersama. jangan hanya melihat……ketawa.. dan menanti siapa mangsa seterusnya.. 

fikir-fikirkan..

 

p/s : suka  Home funniest animal….

Advertisements
Komen-komen
  1. nurthurayya berkata:

    aku suke WWE..WWF…hehe…

    PENGLIPURLARA : wow ganas juga ea.. hehe

  2. ipa faiza~ berkata:

    aku plak suke ko~
    eh????

    x2~
    hehe..

    ni nk ckp, aku dah tukar domain.. sekali lagi.. hahaha..
    hope ni y last!!
    link tau~~~

    PENGLIPURLARA : sampai hati tinggalkan wordpress yang best ni.. huhu

  3. putraim berkata:

    ko kan mmg slalu terkena……huhuhuhu

    PENGLIPURLARA : motip..? hehe

  4. lurunna berkata:

    aku xsuker tgk tv…
    hahaha….
    jadi aku x menguntungkan mereka!!!

    PENGLIPURLARA : ok… tapi ade promote orang suruh tgok X? hehe

  5. biha berkata:

    tp abg fazil layan howie do it???huhu

  6. ?????? berkata:

    teruk

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s