HARI RAYA PERTAMAKU…

Posted: September 27, 2009 in BERFIKIR SEJENAK, DIARIKU
 jangan salah faham.. bukan pertama kali aku beraya, tapi cerita aku pada hari raya pertama baru-baru ini.

seperti biasa aku akan ke surau kampung untuk solat sunat aidilfitri. Masjid ada tapi ramai dan majoriti orang kampung aku akan ke surau tersebut.  

Apa yang menariknya ialah:

  1. lepas sembahyang  sunat aidilfitri ramai2 akan ke kubur untuk bacaan yasin dan tahlil. ini sudah menjadi kebiasaan setiap kali menjelang raya. baik raya haji mahupun raya puasa. er taipusam atau tahun baru cina tak pernah la pulak. hehe   
    DSC01381

    bacaan yasin dan tahlil

     

     

    DSC01380

    di kawasan kubur

     

  2. lepas itu, kami (geng muda2 + veteren2) akan pergi beraya rumah ke rumah. ini juga wajib dilakukan setiap tahun. (bermula 2 tahun lepas). malahan sebarang aktiviti ke luar tidak dibenarkan pada hari raya pertama tersebut. kerumah kawan or aweks pun tak bagi ok…  dasyat kan? kesannya penuh sesak perut aku dek kerana beraya hampir 30 biji rumah dalam satu hari walaupun hanya minum air.
  3. keahlian makin bertambah dengan lebih ramai geng veteren sertai walaupun pengasasnya adalah geng2 muda sebenarnya. tapi tak pe, benda baik…
  4. berderet2 motosikal dengan pelbagai irama honnya setiap kali ingin sampai ke rumah ‘mangsa’. hehe
  5. kebaikkanya…. ukhwah antara penduduk makin rapat dan mengenali.
  6. insyallah akan diteruskan lagi.. hehe

sekadar berkongsi

 

p/s : gambar tengah makan lupa nak ambil…

Advertisements
Komen-komen
  1. sue.et.al berkata:

    wah!! Bgus sggh kg itu….

    PENGLIPURLARA : tgokla anak muda kampungnya… huhu

  2. missungu berkata:

    ye betul~
    best nye..
    aku satu umah pon x g rayer ni tau~
    ;(

    PENGLIPURLARA : cianye… meh dok kampung ni meh… hehe

  3. putraim berkata:

    menarik jgak g kunjung rmah org….. ade jgk yg bgusnya kat kedah ni….. tp skit je r yg bgus… hahahha

  4. Along UMS berkata:

    kau tak pi umah aku pun kata pi umah mangsa huhuhuhuhuhuhu.

    PENGLIPURLARA : kira tak mangsa lagi latu.. hehe.

  5. zizai berkata:

    salam..masuk t.v baru2 ni.raya sakan deh..heee..

    PENGLIPURLARA : hehe… ada peluang jangan dilepaskan.. hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s