KERTAS CADANGAN SEHARI BERJILBAB DI IPT

Posted: Ogos 31, 2009 in AGAMA, BERFIKIR SEJENAK

jilbab-92KERTAS KERJA CADANGAN  SEHARI BERJILBAB DI IPTA/IPTS

 

 

RASIONAL

melihat kepada isu pemakian tudung yang semakin dipandang biasa oleh masyarakat IPT kita. Tambahan pula, melihat keberjayaan kerjaan dalam melaksanakan hari berbaju batik pada hari rabu atau khamis bagi pekerja dalam sektor kerjaan. serta bagaimana galakkan sekolah keatas semua pelajar agar memakai uniform kelab dan persatuan masing-masing ketika hari rabu.  inilah juga rasional saranan kepada kertas kerja ini.

 

KUMPULAN SASARAN

  • mahasisawi IPTA/IPTS yang beragama islam

 

 

OBJEKTIF

  1. mengalakkan wanita IPT memakai tudung kerana suruhan Allah SWT. bukan suruhan ibu bapa atau masyarakat sekeliling.
  2. mengangkat martabat wanita
  3. melahirkan pelajar IPT yang memahami syariat islam
  4. menarik minat golongan berminat untuk berubah tetapi segan disebabkan gaya hidupnya yang lalu
  5. menghindari dosa kering* mahasiswi IPT (dosa santai yang  berlaku secara tak sengaja)
  6. meng-AYUkan para siswi sesuai dengan stigma masyarakat dunia terhadap Malaysia.
  7. menyelamatkan lelaki dari maksiat mata kerana melihat aurat wanita dan juga mulut yang turut mengumpat.
  8. menghindari “perhiasan di badan wanita” daripada mata jahat lelaki
  9. mengelakkan kerosakan rambut serta mengurangkan pembaziran wang ke salon kecantikan rambut.
  10. menyejukkan perut ibu mengandung, dan hati bapa yang membesarkan.
  11. bagi membezakan wanita  dengan pondan2 yang banyak menyerupai wanita hari ini.

 

HARI/ MASA  CADANGAN

  • Setiap hari Isnin.
  • bermula jam 7.00 Pagi sehingga jam 12 Tgh Malam.

 

PROSEDUR

  • Memakai jilbab atau tudung.  bentuk dan fesyen adalah bebas.
  • menutup aurat rambut dan  bahagian dada.

 

PENUTUP

semoga kertas kerja ini diluluskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dalam usaha kita menggalakkan masyarakat membudayakan cara hidup islam. dan juga bagi meringankan sabitan kita di akhirat kelak kerana tidak menyuruh wanita menutup aurat mereka.

Advertisements
Komen-komen
  1. lurunna berkata:

    aku da ikot p.work nie…
    oke jer…
    setiap hari lagi bagus…
    alhamdulillah.

    PENGLIPURLARA : mula fasa pertama dulu… sehari..

  2. alberangque berkata:

    Assalam mu alaikum wr wbt
    Idea anda baik. Hanya saya ingin menceritakan sedikit pengalaman meminta siswi UPM (tahun 1974 dan seterusnya sehingga 1977) pakai tutup aurat. Pada masa itu hal menutup aurat dikalangan siswi adalah sesuatu yang sangat asing. Pada masa orientasi student baru 1974 pihak PMUPM menggalakkan siswi baru pakai tudung kepala. Selepas minggu orientasi mana yang nak buka, bukalah dan tidak ramai yang mengekalkan keadaan bertudung.
    Selepas itu bermulalah usaha untuk memberi kefahaman kepada semua siswi Islam untuk memakai tudung dan menutup aurat. Memang sukar liku perjalanannya tetapi barkat usaha beberapa kumpulan individu akhirnya kefahaman telah merata. Apabila siswa dan siswi ini keluar berkerja kefahaman ini telah merata dalam masyarakat.
    Oleh itu usahalah bersungguh dengan penyebaran ilmu dan amal serta diiringi dengan munajat dimalam hari agar cita-cita murni seperti ini akan berjaya. Tetapi ingat rintangannya banyak bukan dari orang kafir tetapi dari orang yang mengaku Islam tetapi jahil murakab. Sekian TK

    PENGLIPURLARA : terima kasih atas informasi yang berguna. Menegakkan kebenaran memang pahit..

  3. insan peace berkata:

    kertas cadangan tu dah publish ke?bagus tu,sekurang2nya perempuan yang cakap nak pakai tudung kena ikhlas kalau tak,tak payah pakai tu tahu yang mereka perlu berusaha untuk cari jalan untuk ikhlaskan hati,untuk kehidupan yang lebih baik,mereka kena faham mereka seolah2 mempermainkan suruhan syariat islam,jangan jadikan diri kita tak special di mata orang lain,bahaya tu…

    PENGLIPURLARA : “jangan jadikan diri kita tak special di mata orang lain,bahaya tu…” boleh jelaskan lagi…hehe

  4. putraim berkata:

    cadangan ini memang baik….mmg bakal pemimpin… huhu… so kalu jd pemimpin, x salah ini di cdangkan… haaa jgn lupa… hehe.

    alangkah baiknya ini dapat dilaksanakan oleh pentdbiran universiti….untuk permulaan biarlah dimula dengan sehari, mudah2an ia akan menjadi tabiat untuk semua siswi trutama di upm… macam mn plak dgn siswa?????

    PENGLIPURLARA : serahkan pada ‘bakal pemimpin’ juga untuk cadangan pe2… hehe

  5. sue.et,al berkata:

    sye vote kertas cdngan nie…hihihi….

    PENGLIPURLARA : ade geng… yahooo…

  6. ex-CANSELOR berkata:

    cadangan yang sangat baik………

    walaupun nk membawanya ada mendapat bantahan..
    kita mulakan dgn akar umbi…

    bantahan itu biasa
    lebih2 lagi manusia akhir zaman ni

    tapi yg pasti
    AKAN LAHIR KHALIFAH YANG MENEGAKKAN AGAMANYA..

    saya sokong

    dari khalifah
    MENUJU KECEMERLANGAN

    PENGLIPURLARA : Alhamdulillah.. er nak tanya betul ke ex-canselor ni?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s