Buang Air

Posted: Mac 7, 2009 in AGAMA

toilet9fy

mangkuk tandas? apa semua ni? sabar dulu… don’t gabra nehi (hidustan). aku ada satu cerita.  masa kecik-kecik dulu aku pernah belajar tentang cara-cara buang air ikut sunnah nabi. caranya begini ;-

1. mesti duduk

– hikmahnya,apabila buang air dengan keadaan duduk ia akan memudahkan dan melancarkan sisa buangan dengan lebih cepat. tak kira air yang ingin dibuang itu besar ataupun kecil. selalunya yang kecil tu la lelaki susah sangat nak praktikan. hehe.

-Menurut kajian sains, apabila kita duduk mencangkung, ia akan menekankan buah pinggang kiri dan kanan. ini sekaligus melempiaskan semua air kencing yang terdapat dalamnya. kesanya, siapa yang mengamalkan kencing duduk terhindar dari risiko batu karang.

2. beratkan kedudukan ke sebelah kiri

– menurut kajian, perut manusia kedudukanya kekiri sedikit, jadi dengan melebihkan sebelah kiri perut yang mengandungi sisa buangan ini akan ditekan keluar dengan lebih cepat.

3. berdehem

– ini bentuk bunyian. (tak tahu nak cerita camana. tapi aku tahu buatnya..)

– ini di bunyikan ketika membuang air keccil. ia akan melawaskan kecing dengan ‘menghalau’ saki baki buangan yang degil.

– di bunyikan sekurang-kurangnya 3 kali.

4.  bersihkan

– setelah puas dan yakin, cucilah tempat yang sepatutnya.

– tempat yang telah dikotori dengan sisa buangan juga jangan lupa untuk dibersihkan juga.

Mudah saja kan. siap ada hikmah lagi untuk kesihatan kita bersama. selamat mencuba.

Advertisements
Komen-komen
  1. lurunna berkata:

    Cam ade something yg terkurang…eheheh…tp kalau saper2 yg g Seminar Graduan Berkualiti (yg ngn Dato Fadzilah Kamsah), mesti dpt rase…nk taw tnya aku oke….uhuhuhu

    penglipurlara : ape dia.. nak tahu… share la kat cni.

  2. Khairuddin berkata:

    Jangan kencing berdiri kat tandas awam, pastu tak basuh tangan… keluar tandas, pegang tangan awek..

    Eeeeeii!! lagi teruk kalau dia terus buat makanan.. uwek!

    penglipurlara : bercakap atas pengalaman ke?

  3. anaktupai berkata:

    comey la mangkuk tandas tu…….huhuhuhuhuhu

    penglipurlara : isinye tak nak komen ke? gambar je ye.. hehe

  4. qdetactive berkata:

    comel ke??
    menakutkan

    penglipurlara : yakinlah… anda boleh melakukanya.. chayok2

  5. putraim berkata:

    huhuhuh…btul3 (upin n ipin)… utk lelaki jgn kncing berdiri coz ada yang menyatakan (aku x ingat sapa) kebanyakan seksaan di dalam kubur adalah di sebabkan kencing berdiri. so jgn berdiri, mencangkung lg sopan. huhu

    penglipurlara : ada orang yang akan disiksa sebab tak berdehem je… islam pentingkan kebersihan

  6. syud berkata:

    mmm 1 perkongsian yg bagus… perbanyakkan lagi maklumat cmni ye..

    penglipurlara : Insyaallah.. selalu la singgah ye.

  7. lurunna berkata:

    Lambat plak reply, disebabkan ko tnya aku jwb…bg yg perempuan elok diurut di bahagian bawah pusat utk mengelakkan mendapat penyakit yg serius…( bkn ak yg sje2 ckp, kajian menunjukkan)

    penglipurlara : TQ atas perkongsian

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s